The aim of this project is to examine academics’ use of scholarly social media, mainly ResearchGate, which was created for the purpose of allowing scientists and researchers to network and collaborate. Central research questions are: How do scientists use ResearchGate (e.g. as a repository or a community)? How does use of scholarly social media affect the knowledge, expertise, and resource sharing process? Does usage, sharing, self-promotion, and networking through ResearchGate actually influence job related and career outcomes? Does the ResearchGate score relate to more traditional measures of academic success (i.e., traditional measures of impact factor and number of publications)? An online survey among scientists (non-users and users of ResearchGate) will be conducted. ResearchGate users are also asked to upload their ResearchGate CV/provide their metrics. These metrics will be compared with public Google scholar citations.
[:de]
Das Ziel dieses Forschungsprojekts ist es, die Social Media Nutzung von Wissenschaftlerinnen/Wissenschaftlern zu untersuchen. Der Schwerpunkt liegt dabei auf ResearchGate, einem Netzwerk für Forschende. Zentrale Fragen sind: Wie nutzen Wissenschaftler/innen ResearchGate (als Literaturdatenbank oder als virtuelle Gemeinschaft)? Wie beeinflusst die Nutzung das Wissen, die Expertise und das Teilen von Ressourcen? Beeinflussen die Nutzung von ResearchGate, das Teilen von Artikeln und Wissen, Selbstprofilierung und Netzwerkbildung auf ResearchGate die (wissenschaftliche) Karriere? Korreliert der ResearchGate Score mit traditionelleren Maßen von akademischem Erfolg (z.B. Impact-Faktor, Anzahl von Publikationen)?
Eine Online-Befragung unter Wissenschaftlerinnen/Wissenschaftlern (Nutzerinnen/Nutzern und Nicht-Nutzerinnen/Nutzern von ResearchGate) wird durchgeführt. ResearchGate-Nutzer werden gebeten, ihren ResearchGateCV hochzuladen bzw. ihren ResearchGate Score anzugeben. Diese Angaben werden mit öffentlichen Google Scholar Zitationswerten verglichen.